Mõistete sõnastik
Erisümbolid | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | Š | Z | Ž | T | U | V | W | Õ | Ä | Ö | Ü | X | Y | KÕIK
" |
---|
"basso continuo"barokse teose saatepillid, mis saatsid põhimeloodiat | |
"concerto grosso"barokiaegse kontserdi erivorme, kus tavalisele barokktriole lisandus suurem ansambel, mis ühines väiksemaga lõiguti, seda kõlaliselt täiendades. | |
"keldriluugivalgus"valgusekäsitlus, mis tõstab olulise pildilt esile, võib olla suunatud valgus, mis jätab osa taustast varju ja tekitab kontraste. | |
"vaeste piibel"piiblitekste
illustreerivad reljeefid, mosaiigid ja vitraažid keskaegsete kirikute välis- ja
siseseintel, nt. viimse kohtupäevastseen peaportaali (peamine sissekäik) kohal | |
„ |
---|
„anno domini“„Issanda aastal“ (ld.k) | |
A |
---|
aarialaulu sooloesitus, kasvas välja varasemast madrigalist. Võis olla osa suuremast teosest, nt. ooperist. | |
aatriumristkülikukujuline
elamutüüp, kus eluruumid paiknevad ümber avatud siseõue; tekkis etruskidel,
levis roomlaste hulgas | |
akademismklassitsismist välja kasvanud kunsti tegemise peavool, mis hindas kõrgelt antiikseid ilunorme ja pidas kõige olulisemaks realistlikku joonistusoskust | |
akropolülalinn, templite ja tähtsamate ühiskondlike hoonete linnaosa Vanakreeka linnades | |
akveduktsüsteemne
sildveejuhe vee juhtimiseks veekogudest linnadesse | |
alton madalaima naishääle nimetus | |
amfiteatervabaõhuteater
Kreeka kultuuris, looduslikult ehitati orgude põhja, istmed sujuvalt ülespoole
asetsemas | |
animismürgaja inimesele ja loodusrahvastele omistatud uskumus, mis leiab, et kõigel ümbritseval (ka kivid, puud jms) on hing ja kõik ümbritsev on omavahel seotud. | |
anno domini„Issanda aastal“ (ld.k) | |
antiikvanakreeka ja rooma kultuuri hõlmav periood. | |
apsiidkoht
kiriku idaosas, kus paikneb altar | |
arhitektuurkujutava kunsti liik, ehituskunst teise sõnaga | |
arhitektuuriansambeltervikusse kuuluvate hoonete kompleks, nt. väljak koos seda ümbritsevate hoonete, parkide ja skulptuuridega; hakkas levima barokis | |
ars novauus muusika tegemise viis, mis sai alguse 14. sajandil Prantsusmaal | |
avatud kompositsioonpildi tegevuse paigutamine üle terve pildi, mitte pildi keskmesse koondamine nagu oli kombeks renessansiajal. Avatud kompositsiooni puhul on tegelased pildil sageli justkui "ära lõigatud": nende keha on esitletud poolikult, külje pealt või isegi tagantvaates. Eesmärk oli tekitada muljet pildi jätkumisest vaataja suunas, kasutusele võeti 17. sajandil Itaalias. | |
avatud tantson rahvatantsuliik, kus osavõtjate arv, sugu ja tantsuga liitumise aeg on vaba | |
B |
---|
ballaadlüürilise (autori või esitaja isiklikul, vahetul
kogemusel põhinev) sisuga laul või pillilugu | |
baritonon keskmise meeshääle nimetus | |
barokktriobarokiaegne pilliansambel, kus sõna "trio" tähistab kolme erinevat häälerühma, mitte pilli | |
basiilikavarakristlik
kirikuhoone tüüp, mis lähtus roomlaste kohtuhoonest | |
basson madalaima meeshääle nimetus või madalaim pillipartii heliteoses | |
C |
---|
canzonItaaliast alguse saanud pillimuusika, mida mängiti põhiliselt tantsude saateks või ka iseseisva palana | |
carpe diem„nopi päeva“ ,
roomlaste maised rõõme ülistav kõnekäänd (ld.k) | |
colosseumhiiglaslik
areen võitluste ja vabaaja vaatemängude korraldamiseks Roomas | |
D |
---|
detailüksikelement, nt. figuuri käsi | |
dooria stiilkreeka
templi vanim sambastiil: lihtne, jässakas, alus puudu | |
dünaamikamuusikas on teoste helide tugevus ja tugevuse muutumine, st., et muusikat ei esitata ühetaoliselt vaid näiteks vahel tugevamalt ja rõhutatult ja vahel vaikselt ja voolavalt. Kunstis tähendab pildil tekkivat liikumise, energia muljet. | |
E |
---|
egiptuse poosinimeste
kujutamise viis egiptuse kunstis: pea, käed, jalad külje pealt (profiilis),
rindkere, silm otse; võimaldas katta suuri templite ja hauakambrite seinu. | |
eklektikaon 20. sajandi arhitektuuristiil, mis kasutab hoonete juures korraga mitmeid varasemate stiilide elemente | |
ekspositsioonklassikalise sonaadivormi I osa, kus esitletakse teose peateemat ja kõrvalteemat | |
F |
---|
formaatkunstiteose mõõt, suurus. Teises tähenduses nt. mingi ettekande, ürituse läbiviimise viis (ametlik, pidulik jne). | |
fragmenttükike kunstiteosest, nt. Mona Lisa naeratus | |
freskovanimaid maalikunstitehnikaid, kus värv kanti märjale krohvile nii, et see imbus sügavale pinna sisse | |
friisehitise
ülemist sise- või välisseina kattev reljeefne riba | |
frontoonkolmnurkne kaunistus uste ja akende kohal; rohkesti kasutuses klassitsismis | |
G |
---|
grafition stiliseeritud, seinale tehtud aerosoolijoonistus | |
gregooriuse koraalkeskajast
pärinev ühehäälne kristlik laul, mis on nime saanud paavst Gregorius Suure
järgi | |
H |
---|
harmooniamuusikas on helide heakõlaline kokku sobimine, esineb mitmehäälses muusikas. Kunstis tähendab harmoonia tasakaalus, rahulikku pildi ülesehitust või ehitise juures terviku ja detailide kokkusobitumist. | |
helimeid ümbritsevas keskkonnas leviv laine, mida on võimalik kuulda | |
hieroglüüfpiltkiri: sellist kirjamärkide süsteemi kasutasid nt. egiptlased ja hiinlased | |
hilisromantismoli 20. sajandi alguse stiil muusikas, mis võttis teoste sisu ja vormi osas eeskuju romantismist | |
historitsismon stiil arhitektuuris, mis kasutab varasemate stiilide elemente; levis 19. sajandi II poolest 20. sajandi alguseni | |
homofooniamitmehäälsuse vorm, kus üks hääl kannab iseseisvat meloodiat ja teised hääled moodustavad sellele harmoonilise saate | |
hümnkultuslaulu
(usuliste talitustega seotud laul) koondnimetus antiikajal | |
I |
---|
ikoonBütsantsis
väljaarenenud enamasti puidule maalitud pühapilt, erinevus teistest pühasid
tegelasi (Maarja, Kristus) kujutavatest maalidest see, et pilt ise oli püha;
väga kindlad reeglid kujutamiseks | |
impressionismon stiil kunstis ja muusikas. Kunstis levis 19. sajandil II poolest 20. sajandi alguseni ning rõhutas valguse tähtsust maalimise juures. Muusikastiil tekkis kunstistiili mõjutusel natuke hiljem ja rõhutab muusikas kõlavärve ja varjundirikkust. | |
improviseerimamuusikas tähendab muusika väljamõtlemist selle esitamise ajal | |
ingliskadkontratantsude rühm | |
installatsioonruumiline kompositsioon, mille osaks võivad olla kõikvõimalikud esemed, kaasa arvatud ruum ise. Esineda võib ka valgus-, heli- ja videoinstallatsioone. | |
instrumentaalkontsertkontsert soolopillile ja sümfooniaorkestrile, millel on tavaliselt kolm osa | |
instrumentaalmuusikaainult pillimängule, ilma vokaalita (hääleta), tehtud muusika | |
interpreeton inimene, kes esitab helilooja loomingut: solist, dirigent või soolopilli mängija | |
intervallmuusikas tähistab kahe heli helikõrguste suhet | |
J |
---|
joonia stiilkreeka
templi levinuim sambastiil: voluutidega kapiteel, sale | |
juhtmotiivooperis on Wagneri poolt kasutusele võetud uuendus - kindlaid tegelasi või sündmusi iseloomustav muusikaline teema, mida kasutati vastava tegelase või sündmuse sissejuhatamiseks | |
juugendon 20. sajandi vahetusel tekkinud kunstistiil, mille eesmärgiks oli ühendada kõik kunstiliiid ühtseks dekoratiivseks tervikuks. inspiratsioon tuli loodusest ja läbivaks vormitunnuseks erinevate liikide seas on voogavus. | |
K |
---|
kaanonlaul, milles kõik lauljad alustavad sama viisi erineval ajal, nt. Sepapoisid, tuli muusikasse renessansiajal | |
kalligraafiakirjakunst, kaunilt kirjutamine | |
kammermuusikaon muusika ühele pillile, solistile või väikesele orkestrikoosseisule. | |
kankaanpopulaarne kabareede tantsunumber, mis kasvas iseseisvaks numbriks romantismiaja operetist | |
kantaatüks soololaulu vorme, lüüriline vokaalteos solistile või ansamblile | |
kapiteelsammast
talastikuga ühendav osa, enamasti kaunistatud | |
karniisseina ülaosast eenduv horisontaalne pind, mis on sageli kaetud ornamendiga; rohkesti kasutati klassitsismis | |
katakombmaa-alune
käigustik, koopad, kuhu maeti inimesi; kristluse algusaastatel kristlaste
salajane kohtumispaik | |
katedraalsuurem
ja võimsam kirikutüüp, sageli piiskopkonna peakirik, nt. Tartu Toomkirik oli
Liivimaa piiskopkonna kirik | |
keelpillpill, kus heli tekitatakse kas sõrmede või mingi abivahendiga pillile tõmmatud keeli näppides, või poognaga üle keelte tõmmates | |
kiilkirikirjamärkide
süsteem sumeritel: märgid vajutati pehmesse savitahvlisse kiilukujuliste pulkade abil | |
kirikukantaatlüüriline vaimulik mõtisklus, sai alguse ja oli populaarne Saksamaal | |
kirmastalurahva
suvine nädalalõpupidu, senini in traditsioon säilinud Setumaal | |
klahvpillon pill, kus heli tekitamiseks kasutatakse klahve | |
klassikaline orkesterklassitsismiajal, 18. sajandil, kujunenud orkestritüüp, mille aluseks oli suur neljahäälne keelpillirühm ning uuendusena lisaks neljahäälne puhkpillirühm | |
klassikaline sonaaditsükkelsuurem, enamast kolme- või neljaosaline heliteos erineva suurusega koosseisudele | |
klassikaline sonaadivormheliteos, mille aluseks on kahe põhihelistiku teemade vastandamine, pala ise jaguneb kolmeks | |
kodakirikEestis
levinud kirikutüüp, kus löövid paiknevad ühtse katuse all | |
kogukonnakunston interaktiivne (publikut kaasav) kunsti tegemise viis, mille eesmärk on ühise tegevuse tulemusena luua uusi, positiivseid muutusi, lahendusi. | |
kollaažpilt, mis ei koosne ühtlasest pinnast vaid on kokku kleebitud mitmest eri tükist, kasutades ja eri materjale - kandast, erinevaid pabereid jne. | |
kolmnurkne kompositsioonka suletud kompositsioon on tegevuse paigutamine pildil justkui kolmnurga sisse nii, et oluline jääks pildile tervikuna ja otse vaataja suunas. Kasutati palju renessansiaja maalide juures. | |
koloratuurromantismiajal ooperis levinud kiiretempoline ilustus või passaaž ühel silbil | |
kompositsioonkunstis pildil oleva paigutus, muusikas teose ülesehitamise vorm | |
kõnelaulon laulutehnika, kus solist jälgib täpselt rütmi aga helikõrgusi esitab ligilähedaselt ja pooleldi meloodiliselt rääkides e. retsiterides (nt. gregooriuse koraal keskajal). | |
kontrapostinimese kujutamise viis, kus keharaskus jaotub tugijala ja nõjajala vahel; võimaldas kujutada liikuvat inimest | |
kontratantsrahvatantsuliik, millele on omane kindlaks määratud tantsijate arv, paigutus ning liikumisjoonis | |
kontsertbarokiajal orkestrile kirjutatud muusikateos | |
kontsertstiilmuusika, mis on loodud avalikuks esitamiseks ja tähelepanelikuks kuulamiseks (mitte enam kaasalaulmiseks või -mängimiseks nagu renessansiajal). Rohkem hinnatakse esitajate isikupära ja meisterlikkust | |
koodaklassikalist sonaadivormi lõpetav osa | |
koomiline ooperooperi üks vorme, mille sisu oli igapäevasem ja kergem ning etendust edasi viivad sündmused realistlikumad; žanrist arenes hiljem välja operett | |
koopiaoriginaali järgi tehtud teos või teosed | |
kooriruumlisaruum
romaani kirikus põikhoone ja apsiidi vahel kirikuteenrite jaoks | |
koraalkeskaegne kiriklik laul | |
korintose stiilkreeka
templi hiliseim sambastiil: taimeornamentikaga kapiteel, sale | |
kristlik kunstkunst, mis on loodud kristlikest tõekspidamistest lähtuvalt ja ei ole seotud kindla koha või rahvaga | |
krummhornrenessansiaegne puhkpill, kus huulikut ei hoita huulte juures vaid õhk puhutakse spetsiaalsesse kapslisse | |
krüptkooriruumi
all paiknev ruum romaani kirikus reliikviate hoiustamiseks või erariituste
läbiviimiseks | |
kubismon 20. sajandi alguse kunstistiil, mille eesmärgiks oli kujutada maailma lihtsustatuna geomeetriliste kujunditeni ja näidata pildil mitut vaatenurka korraga | |
kuivkolloidmenetluson ajalooline fotomenetlus, rullfilmi eelkäia. Võimaldas pilti enne paberile ilmutamist pikemalt säilitada (varem tuli pilt suhteliselt kiiresti ilmutada) | |
kujutav kunstkunstiliigid, mille peamine eesmärk on millegi/ kellegi kujutamine. Kujutava kunsti liigid: skulptuur, maal, graafika. | |
kunstiliikerinev kunsti tegemise viis, nt. portree võib olla maalitud või kivist välja raiutud | |
kunstistiilkas kindlal ajastul/ perioodil või konkreetses geograafilises piirkonnas ühiste tunnustega tehtav kunst, nt. egiptuse stiil, joonia stiil, gooti stiil jne | |
kuraator20. sajandi lõpust käibele tulnud termin, mis tähistab inimest, kes korraldab ja vastutab näituse sisulise poole eest: valib teema ja kunstnikud ning seob ühtseks tervikuks kokku | |
L |
---|
läbilõigevaade objektile külgvaates,nt. tordi erinevad kihid. | |
laulev revolutsioonkoondnimetus taasiseseisvumisele eelnenud perioodi kohta Eestis, mil suurtel ühislaulmistel lauldi isamaalisi laule ja lehvisid Eesti lipud | |
laulutsükkelromantismiajal tekkinud soololaulude kogum, mille üksikuid laule ühendab sama teema ja sündmustik | |
lavaline kantaaton lavateos, mis ühendab endas draamaetenduse, ooperi, oratooriumi ja kantaadi tunnused. kasutusele tuli Carl Orffi loomingus | |
lavamuusikaon teatrile kirjutatud muusika: ballett, ooper, operett, muusikal. | |
liedklaverisaatega soololaul või kammerlaul; tekkis romantismiaja Saksa helilooja Schuberti loomingust | |
liturgiareligioosne talitus, millel on kindel kord ja
kindlaksmääratud teemad | |
löökpillpill, kus heli tekitatakse löögi abil (käega või mingi abivahendiga) | |
löövsammaste
või välisseinaga piiratud kiriku siseruumi osa; klassikaliselt on kirikus kolm
ja viis löövi (kesk- ja külglöövid) | |
luteri koraalSaksamaa protestantlik kirikulaul. Tekkis reformatsioonijärgselt. | |
M |
---|
maalkujutava kunsti liik, mille olulisemaks tunnuseks on värv. Nii kuuluvad maali alla ka nt. vitraaž ja mosaiik | |
madrigalmitmehäälne ilmalik laul Itaalias | |
manuskriptkäsitsi
kirjutatud raamat, nii nimetatakse enamasti ka keskaegseid käsikirju | |
märgkolloidmenetlusoli ajalooline fotomenetlus, mis võimaldas pilti paberile säritada varasemast oluliselt kiiremini | |
meeltepõhine kunston kunsti tegemise ja esitlemise viis kus lisaks vaatlemisele kaasatakse ka vaataja kuulmis-, haistmis- ja kompimismeeli | |
meetriumon muusikas korrapäraste dünaamiliste rõhkude perioodiline kordumine. | |
meloodiaühehäälselt väljendatud muusikaline mõte ehk muusikateose viis | |
metsosopranon keskmise naishääle nimetus | |
minimalismon 20. sajandi II poolel levima hakanud stiil muusikas, kunstis ja kirjanduses, mille eesmärk on kasutada teostes võimalikult vähe ilustusi, detaile ja kaunistusi. | |
mitteprogrammiline muusikaabsoluutne, nn. puhas muusika, mis tõstab esile teose selge liigsete ilustusteta helikeele | |
modernism19.sajandi lõpu (impressionism) kuni 20. sajandi 70. aastate kunsti-, muusika- ja kirjandusstiile tähistav ühine mõiste. | |
monoodiamuusika kirjutamise viis, kus üks meloodia on peateemaks ja teised vaid täiendavad või kordavad seda. Võeti kasutusele barokis | |
monoteismainujumalaga
religioon, nt. kristlus | |
monumentaalskulptuurtavapärasest suuremate mõõtmetega kindlale kohale paigutatud skulptuur, sageli heroilise sisuga | |
mosaiikmaalikunstitehnika,
kus kujutis moodustatakse väikestest värvilistest kivi- või savitükikestest | |
motettalgselt vaimuliku sisuga, hiljem ilmalikuks kujunenud mitmehäälne laul | |
mütoloogiaajaloolises
ja kultuurilises kontekstis moodustunud müütide kogum, nt. antiikmütoloogia | |
muusikakr.k.
musikē, otsetõlkes „muusade kunst“, sisuliselt tähendas lauldes ettekantud
luulet | |
muusikažanrmuusikaliik, nt. instrumentaal- ja vokaalmuusika; vaimulik ja kammermuusika; kunstmuusika ja rahvamuusika jne. Muusikat on võimalik liigitada väga erinevail viisil, tänapäeval on piirid eri žanrite vahel hägustunud. | |
N |
---|
naturalismkujutamisviis, kus pildi tegevust on edasi antud "äärmuslikult" realistlikult, rõhutades eriti olukorra inetuid aspekte, nt inimeste räpasust, haigusi vms. Palju kasutas seda Itaalia maalikunstnik Caravaggio, kuid levis ka mujale: Hispaaniasse, Saksamaale (Holbein) | |
natüürmortpilt, millel kujutatakse elutuid asju. Kujunes iseseisva žanrina välja 17. sajandi Hollandis, kus iseseisvumise järgselt tekkis uute nõudmistega kunstipublik ja -tarbija | |
neoklassitsismon 20. sajandi stiil muusikas, mis vastandus hilisromantismile ja impressionismile ning mille vormitunnusteks on lihtsustatud ja selgem muusika kõla ja väiksemad orkestrikoosseisud | |
neumakeskajal kasutuses olnud noodimärk, ei näidanud heli
kõrgust, nagu tänapäeva noodid | |
nokturnõhtu-või öömeeleolust inspireeritud lühipala | |
noodikirimuusika ülesmärkimiseks kasutatav kokkulepitud märgisüsteem | |
O |
---|
oopermuusikaline lavateos, mis sidus tervikuks kokku muusika, kunsti ja kirjanduse ning kus lavakujundusel ja kostüümidel oli oluline osa sisu kõrval | |
op-kunstteisisõnu optiline kunst, on abstraktsest kunstist väljakasvanud haru, mille eesmärk on silmanärvi otsene mõjutamine "liikuvate" piltide abil | |
operettlavamuusika meelelahutuslik žanr, mille eelkäijaks oli Prantsuse koomiline ooper | |
oratooriumsuurem kontsertteos, mis on mõeldud esitamiseks solistile, koorile ja orkestrile, sisult dramaatiline, temaatika enamasti piibliaineline. Oratooriume esitati iseseisvate, mittekiriklike kontsertidena. | |
orgaaniline arhitektuuron arhitektuuriliik, mis lähtub hoone projekteerimisel keskkonnast (nt. materjalide valikul) ja kasutab loodusest inspireeritud vorme (taimed, loomad) | |
originaalkunstniku poolt valmistatud originaalne esikteos | |
ornamentüksikkaunistus, võib lähtuda nt. geomeetriast (ring, kolmnurk) või elusloodusest (taimemotiiv). | |
P |
---|
palazzoelamutüüp, mis rõhutab oma vormis horisontaalset joont, levinud renessansiaegses profaanarhitektuuris | |
partiiühe pilli või hääle osa helitöös | |
passaažkiire üles alla liikuv heliriba | |
passioonoratooriumi alaliik, Jeesuse kannatuslugu, mille tekst on võetud ühest Uue Testamendi neljast evangeeliumist. | |
pedaliseerimineviis, kuidas mängija teeb helipildi nüansirikkamaks aktiivse pedaalide kasutamisega | |
performancetegevuskunsti liik, kus puudub konkreeetne teos vaid selle asemel esitab kunstnik oma tegevusega mingi loo | |
perspektiivruumilisuse kujutamine kahemõõtmelisel pinnal (nt. paberil); esineb õhu-, värvi- ja joonperspektiiv | |
põhiplaanvaade hoonele, ruumile pealtvaates | |
polüfooniamitmehäälsus e.muusika, milles kaks või enam häält
liiguvad(laulavad) iseseisvalt, kuid kõlavad samaaegselt | |
polüteismpaljude jumalatega religioon, nt. vanad kultuurid, antiikjumalused | |
pommerrenessansiaegne puhkpill, tänase oboe eelkäija | |
portaalkiriku
peasissekäik | |
portikussageli sammastega piiratud ja katusega kaetud, muidu lahtine, hoonest eenduv fassaadiosa; levima hakkas klassitsismiperioodil | |
portreebüstskulptuurižanr, kus inimese pead on kujutatud koos õlgadega | |
postmodernismkunsti, muusika ja kirjandusstiilide ühine nimetus alates 1970 aastatest | |
prelüüdlühike, sissejuhatava iseloomuga vabas vormis pala | |
profaanarhitektuurilmaliku otstarbega hooned, nt. paleed, elumajad, linnahooned (raekoda, apteek jne) | |
profiilinimese nägu külgvaates | |
programmiline muusikamuusika, mis on kirjutatud konkreetsest kas kirjandus- või kunstiteosest inspireerituna või püüab imiteerida mingeid looduse hääli, nt lindude laulu | |
puhkpillpill, kus heli tekitatakse pilli sisse puhutud õhu võnkumisel | |
püramiidegiptlaste nelinurkse alusega hiiglaslik haudehitis | |
R |
---|
rahvamuusikamingile kindlale etnilisele rahvale omane muusika tegemise viis: laulud, konkreetsed pillid, rütm jne | |
rahvusromantismon kunsti- ja muusikastiil, mis on inspireeritud konkreetse rahva ajaloost ja mütoloogiast | |
rakurssvaatenurk, koht, kus vaataja/ kunstnik objekti vaatleb | |
rapsoodiavabas vormis fantaasiarikas heliteos | |
rapsoodidrändlaulikud antiikajal | |
ready madekunstiteos, mille juures on kasutatud või mis koosneb täielikult juba olemasolevatest valmis esemetest (dada) | |
regilaulon eesti vanimat tüüpi rahvalaul, kus põhirõhk
on sõnadel, mitte viisi ja mis põhineb regivärsil: eeslaulja laulab ees ja koor
kordab järele | |
regivärssregilaulule
omane värsivorm, koosneb 8 silbist | |
reljeefskulptuuriliik, kus kujutatav on enamasti vaadeldav vaid ühest küljest, st. , et üks või kolm külhe on lamedad | |
repriisklassikalise sonaadivormi III osa, kus korratakse esimest osa ilma teemasid vastandamata | |
reproduktsioonkunstiteose originaalist kas trükitud või pildistatud koopia, nt. kunstiraamatute pildid teostest | |
retsitatiivkõnelähedane laul, mis püüab jäljendada loomulikku kõnerütmi. Kasutati nt. ooperis aariate vahepeal. | |
romaani stiil10.-12.
sajandil levinud kirikuehitusstiil, võttis Rooma kunstist üle ümarkaare akende
ja uste kuju juures | |
röntgenstiilkujutamise
viis Austraalia aborigeenide hulgas, kus muidu silmale nähtamatu skelett
maaliti nähtavaks | |
rooma numberroomlaste poolt kasutusele võetud numbrisüsteem, kus numbreid kujutati suurtähtedena, nt. 5=V | |
roosakenringikujuline, roosist (Maarja sümbol) lähtuv aken enamasti gooti kiriku fassaadil | |
rütmmuusikas helide ajaline järjestus kindla süsteemi järgi, kunstis mingi ornamendi, objekti kordumine kindla vahemaa tagant | |
S |
---|
sakraalarhitektuurreligioosse
otstarbega ehitised, nt. kirikud, kabelid, templid jne. | |
sämpleron enamasti elektrooniline pill, mis kasutab heli tekitamise vahendina korduvaid muusikalisi heliridu, on sarnane süntesaatoriga | |
Š |
---|
šansoonilmaliku laulu üldnimetus renessansiajal, tuli prantsuskeelsest sõnast | |
S |
---|
seeriatehnikaon muusika kirjutamise viis, kus helilooja kasutab kindlat helide seeriat, mida vaatleb ja esitab võimalikult paljude vaatenurkade alt | |
skulpturaalne kujutamisviison kujutamise viis maalikunstis, kus ruumilisust antakse edasi vormiliste võtetega (joonistus), mitte värvidega; kasutati klassitsismis ja akademilises kunstis, hiljem sotsialistlikus realismis | |
skulptuurkujutava kunsti liik, kolmemõõtmeline (kõrgus, laius + sügavus), materjalideks klassikaliselt kivi, puu, pronks, savi | |
skulptuurigruppmitmest
skulptuurist koosnev suurem skulptuur, nt. suured puskkaevud | |
slaidimaalhüperrealistliku maalistiili nimetus Eestis 80. aastatel, kuna siis kasutasid kunstnikud abivahendina seinale projitseeritud slaide | |
soolokontsertkontsertstiili alaliik, kus barokktrio asemel esitasid muusikalisi soololõike üks või mitu solisti | |
sopranon kõrgeima naishääle nimetus | |
sotsialistlik realismoli totalitaarsetes riikides (Nõukogude Liit) valdav, loe "kohustuslik", kunstis ja muusikas levinud stiil, mille eesmärgiks oli kehtive võimu propageerimine ja ülistamine | |
spektraalne muusikaon elektroonilise muusika alaliik, mis kasutab arvutit analüüsimaks akustiliste helide tämbrite kõla ja puhtust. | |
stagnatsioone. seisak. Iseloomustab perioodi kunstis enne taasiseseisvumist, mil kunstnikud jätkasid tööd sissetöötatud viisil. | |
steelülalt
ahenev neljakandiline reljeefidega kivisammas vanades kultuurides; steelil
kujutati eriti olulisi sünmusi või tähtsaid sündmuseid | |
stiliseeriminekujutise lihtsustamine, detailide vähendamine, üldise edasiandmine | |
stukkdekoorlubjast, liivast ja savist koornev pastataoline mass, millega kaunistati lagesid ja seinu; palju kasutati klassitsismis | |
sula aegperiood Nõukogude okupatsiooni ajal pärast Stalini surma, kui üldine olukord muutus vabamaks | |
sümfooniline poeemheliteos, mille keskmeks on romantismi ideaalidele vastav ilukirjanduslik kangelane või süžee | |
sürrealismon 20. sajandi kunstistiil, mille eesmärgiks oli vabastada inimene mõistuse ja loogika surve alt ja mille juures olid tähtsal kohal alateadvus, unenäod, hallutsinatsioonid ja juhuslikud assotsatsioonid | |
T |
---|
täisfiguurigast
küljest vaadeldav skulptuur, tekkis Antiigis | |
taktheliteose osa, mis algab rõhuga ja lõpeb enne järgmist rõhku | |
tämbermuusika kõlavärv ehk heli selline tunnus, mille järgi teeme kindlaks kas heli on lauldud või mängitud või mis liiki pill on heli tekitanud | |
tämbridramaturgiaon see kui soleeriva pilli tämber muutub iseseisvaks muusikaliseks teemaks, tuli kasutusele hilisromantismis | |
teema transformatsioonmuusikalise teema arendus, kus erinevalt varasemast muutub ka teose muusikaline karakter | |
tempereerimineon enamasti pillide kindlale helikõrgusele häälestamine | |
tempiettoümara vormiga väike kabel, levinud renessanss- ja klassitsistlikus erhitektuuris | |
tenoron kõrgeima meeshääle nimetus | |
termsaun
rooma kultuuris | |
tonaalsuson kindlast helistikust lähtuv muusika (nt. e-duur, a-moll jne) | |
tööstusdisainon disaini valdkond, mis tegeleb tööstuslike toodete kujundusega, nt. kangamustritega | |
töötlusklassikalise sonaadivormi II osa, kus arendatakse esimeses osas esitletud teemasid püsiva helistikuga vormis; töötlus lõpeb kulminatsiooniga | |
trubaduuridrändlaulikud keskaegsel Prantsusmaal, kes lisaks laulmisele ka tantsisid | |
trükigraafikagraafika alaliik, kus pilt kantakse paberile trükiplaadile kas lõigatud, kraabitud või söövitatud kujutisena. Tehnikad on nt. puulõige, vasegravüür, kuivnõel, ofort jne. Vasegravüür võeti kasutusele 15. sajandil Saksamaal. | |
tsentraalperspektiivka joonperspektiiv on 15. sajandil Itaalia arhitektide poolt kasutusele võetud ruumilisuse kujutamise viis joonte abil. Tuntakse ühe-, kahe- ja kolmepunkti joonperspektiivi. | |
tsikuraatsumerlaste astmeline tempel: 7 tasandit sümboliseerimaks 7 metalli/ planeeti | |
tsiteerimineon teema kaasaegses kunstis, mille juures uue teose loomisel lähtutakse mõnest tuntust kunstiteosest varasemast perioodist. | |
tummfilme. otsese helita film kuni helifilmi tekkimiseni (muusikat mängiti taustaks ning süžee käiku kirjeldati vahetekstidega) | |
Ü |
---|
ülemhelidon (harmoonilisel) võnkumisel tekkiv põhihelist nõrgemini kuuldav heli. Põhiheli tämber oleneb ülemhelide arvust ja tugevusest. Ülemheli on heli füüsikaline omadus, mis esineb igal akustilisel helil. Neid kasutab oma loomingus Arvo Pärt. | |
U |
---|
uuskompleksne muusikaekspressionismist lähtuv uus muusikavorm kaasajal, mis panneb väga suurt rõhku ülimale täpsusele helide esitamisel. | |
uuslihtsusminimalismist vällakasvanud muusikavorm kaasajal | |
uustonaalsuson rõhutatult askeetlik, lihtne ja heakõlaline. Peamine erinevus minimalismist on selles, et uustonaalsuse puhul ei kasutata tavaliselt muusikalise materjali kordamist | |
V |
---|
vabafiguurvabalt,
st. iseseisvalt seisev kujutis inimesest, mitte ehitise juurde käiv osa | |
via appia„Appiuse tee“ tee,
mis antiikajal ühendas Roomat Lähis-Idaga | |
viilviilkatusest hoone fassaadi poole jääv kolmnurkne ala, mis on sageli kaunistatud; (taas)levis klassitsismis | |
viiluvälikolmnurkne
osa fassadi ja viilkatuse vahel, antiiktemplite juures reljeefidega kaunistatud | |
viola da gambabarokiaegne keelpill, tänase tšello eelkäija | |
virtuoosinimene, kes on oma erialal silmapaistvalt osav ja andekas, muusikas nt. laulja, kunstis maaler jne | |
virtuoosikultusromantismiajal tekkinud nähtus, kus kontsertettekande keskmeks sai mingi instrumendi täiuslik tehniline valdamine, nt. klaverimängija või viiuldaja | |
visandon üldistatud vabakäejoonistus | |
vitraažmaalikunstitehnika,
kus kujutis moodustatakse värviliste klaasitükkide omavahelisel ühendamisel,
kõrgaeg gooti (kirikute aknad), populaarne ja juugendis (tarbekunst, nt. lambid) | |
vokaalmuusikamuusika, kus peamine või tähtsal kohal on laul/ laulmine /sõnad | |
voluutteokarbi kujuline arhitektuuridetail, mis tuli kasutusele barokis hoone eri tasandite ühendamiseks | |
Ž |
---|
žanrkunstis on kitsamalt teema, nt. maalikunsti žanrid on meremaal või portreemaal. Laiemalt tänapäeval kasutuses ka kunstiliikide tähistamiseks | |