Õpetajate digipädevus
Rahvusvahelise Haridustehnoloogia Seltsi (International Society for Technology in Education ehk ISTE) digipädevuste standard õpetajatele
Pädevad õpetajad kohandavad ja rakendavad ISTE õpilaste digipädevuste mudelit (ISTE-S), kavandades ja juhtides õppeprotsessi, hinnates õpitulemusi, muutes õppimist
haaravamaks, rikastades õpikeskkonda ja olles tehnoloogia mõtestatud kasutamisel eeskujuks õppijatele, kolleegidele ja üldsusele. Õpetajad peaksid lähtuma järgnevatest
pädevusnõuetest:
1. Õppijate innustamine ja nende loovuse arendamine. Õpetajad kasutavad oma pedagoogilisi ja aineteadmisi ning digitehnoloogiat, et arendada õppijate õpioskusi, loovust ja innovatsiooni nii õpperuumis kui ka virtuaalsetes keskkondades.
Õpetajad:
a. edendavad ja toetavad loovat ning innovaatilist mõtlemist ja leidlikkust, olles õppijatele
eeskujuks;
b. kaasavad õppijaid eluliste küsimuste ja probleemide uurimisse ning lahendamisse
digivahendite abil;
c. edendavad õppijate refleksiooni koostöövahendite abil, et avaldada ja avardada
õppijate kontseptuaalset arusaamist ja mõtlemist, planeerimist ning loomingulisi
protsesse;
d. on teadmusloomes eeskujuks õpilastele ja kolleegidele, õppides koos nendega
erinevates füüsilistes ja virtuaalsetes keskkondades.
2. Digiajastule kohaste õpetamis- ja hindamisvõtete arendamine. Õpetajad kavandavad, arendavad ja analüüsivad õppeprotsessi ning õpitulemuste hindamisviise
digivahendite abil, taotledes õppijate digipädevuste saavutamist vastavalt NETS-S standardile.
Õpetajad:
a. kavandavad või kohandavad õppimise ja loovuse soodustamiseks asjakohaseid
õppetegevusi, mis hõlmavad digivahendeid;
b. kasutavad õpikeskkonnas digivahendeid, mis äratavad uudishimu ja innustavad õppijaid
osalema oma õpieesmärkide püstitamisel, õppimise juhtimisel ja arengu hindamisel;
c. kavandavad ja kohandavad õppetegevusi kasutades digivahendeid, et arvestada
õppijate erinevaid õpistiile, -strateegiaid ja võimeid;
d. annavad õppijatele mitmekülgset tagasisidet nii kujundava kui kokkuvõtva hindamise
vormis, lähtudes seejuures nii pädevus- kui tehnilistest standarditest ning kasutades
hindamistulemusi sisendina õppeprotsessi parendamisel.
ISTE õppijate, õpetajate ja haridusvaldkonna töötajate haridustehnoloogiliste pädevuste eesti keelde
tõlkimist toetas Euroopa Liidu Euroopa Sotsiaalfondi programm Primus.
3. Õpetaja eeskuju digiajastu töö- ja õppimiskultuuri kandjana. Õpetajad demonstreerivad teadmisi, oskusi ja töövõtteid, mis on omased innovaatilisele professionaalile digitaalses ühiskonnas.
Õpetajad:
a. demonstreerivad vilumust digitehnoloogia kasutamisel ja olemasoleva teadmuse
ülekandmisel uutele tehnoloogiatele ja situatsioonidele;
b. teevad õppijate õpiedukuse ja innovaatilisuse toetamiseks digivahendite abil koostööd
õppijate, kolleegide, vanemate ja teiste kogukonnaliikmetega;
c. edastavad efektiivselt asjakohast teavet ja ideid õppijatele, vanematele ja kolleegidele,
erinevaid digiajastu meediume ja formaate kasutades;
d. on eeskujuks tänapäevaste ja tulevaste digivahendite kasutamisel uurimistegevuses
ning elukestvas õppes, sh suudavad leida, analüüsida, hinnata ja kasutada erinevaid
infoallikaid.
4. Digiühiskonnas kodanikuna käitumine. Õpetajad mõistavad arenevas digikultuuris nii kohalikke kui globaalseid kitsaskohti ja vastutust ning käituvad oma professionaalses tegevuses seaduslikult ja eetiliselt.
Õpetajad:
a. soovitavad, edendavad ja õpetavad digitaalse teabe ja tehnoloogia turvalist, seaduslikku
ja eetilist kasutamist, sh autoriõiguste ja intellektuaalse omandi põhimõtete järgimist
ning asjakohast allikatele viitamist;
b. arvestavad õppijate individuaalsete eripäradega, kasutades õppijakeskseid meetodeid
ning pakkudes võrdset ligipääsu sobivatele digivahenditele;
c. on eeskujuks digitehnoloogia ja teabe kasutamisega seotud etiketi järgimisel ja
edendavad vastutustundlikku suhtlust digikeskkonnas;
d. edendavad kultuuritaju ja globaalset teadlikkust, suheldes digikeskkonnas kolleegide ja
õppijatega teistest kultuuridest.
5. Kutsealane areng ja eestvedamine. Õpetajad parendavad pidevalt kutseoskusi, on eeskujuks elukestvas õppes osalemisel ning on oma koolis ja professionaalses kogukonnas digivahendite kasutamise eestvedajad.
Õpetajad:
a. osalevad kutse- või erialastes kohalikes ja üleilmsetes õpikogukondades eesmärgiga
avastada digitehnoloogia loomingulise rakendamise uusi võimalusi;
b. demonstreerivad liidrivõimeid uute digitehnoloogiate juurutamise visiooni kujundamisel,
panustavad ühisotsustusse ning arendavad kolleegide eestvedamis- ja
digitehnoloogiaoskusi;
c. analüüsivad ja mõtestavad regulaarselt ajakohaseid uuringuid ja toimivaid praktikaid
õppimise toetamisel digivahenditega;
d. panustavad õpetajakutse, oma kooli ja kogukonna toimimisse, elujõulisusse ja
uuendusprotsessi.
Copyright © 2008, ISTE (International Society for Technology in Education), 1.800.336.5191 (U.S. & Canada) or 1.541.302.3777 (Int’l), iste@iste.org, www.iste.org. All rights reserved.
ISTE digipädevuste standardi on eesti keelde tõlkinud
Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutus 2012. aastal.
Täiendatud tõlge on tehtud 2014. aastal
Lisainfo: www.innovatsioonikeskus.ee