Psühholoogia
Õpijuhis
Kursus: Psühholoogia
Kursuse eesmärgid:
Kursuse lõpul õpilane: 1) kirjeldab teadusliku psühholoogia ja rahvapsühholoogia erinevusi; 2) teab psühholoogia põhilisi uurimismeetodeid; 3) kirjeldab inimese närvisüsteemi ehitust ning talitlust; 4) selgitab meelelise tunnetuse olemust ja liigitab aistinguid, tuues näiteid igapäevaelust; 5) selgitab taju ülesandeid ja tajukujundite tekkimist lähtuvalt taju omadustest; 6) eristab tahtlikku ja tahtmatut tähelepanu ning kirjeldab nende mõju oma õpitegevusele; 7) kirjeldab töömälu ja pikaajalist mälu; 8) kirjeldab tähelepanu, infotöötluse sügavuse ja info kokkupakkimise mõju informatsiooni salvestamisele mälus; 9) teab unustamise põhjusi ning kirjeldab meenutamise tõhusamaks muutmise teid õpitegevustes; 10) teab, mis on õppimine, ning selgitab, kuidas omandatakse teadmisi ja oskusi; 11) teab, mis on emotsioon ja millised on põhiemotsioonid; 12) selgitab vajaduste, eesmärkide ja motivatsiooni seoseid; 13) teab isiksuse omaduste mõõtmise põhilisi meetodeid psühholoogias; 14) analüüsib rühmas toimuvate protsesside mõju inimese käitumisele, seostades seda igapäevaeluga; 15) oskab seista enda eest
Kursuse õppematerjalid:
1) Uljas, J.; Rumberg, T., (2002): "Psühholoogia" Gümnaasiumiõpik. Kirjast.: Koolibri
2) Allik, J. jt. Psühholoogia gümnaasiumile. TÜ Kirjastus, 2002.
3) Üleslaetud õppematerjalid: esitlused, töölehed, abitekstid
4) Interneti leheküljed (Lehekülg ette antud vastavate teemade juures)
5) http://koolipsyh.weebly.com/
Kursuse
ülesehitus:
Kursus kestab 7 nädalat. 8.nädalal toimub kõigile kirjalik arvestus.
Kursus on üles ehitatud nädala kaupa, kuid arvestab teemade terviklikkust:
1. Psühholoogia kui teadus
2. Närvisüsteem
3. Mõtlemine, õppimine
4. Teadvuse seisundid, selle mõjutamine
5. Tunnetusprotsessid, tähelepanu
6. Motivatsioon, stress
7. Isiksus, intelligentsus, isiksusetestid
Iga teema juures on nädala ülesanne (tööleht, test), mis saadetakse hindajale hiljemalt neljapäeva õhtu kella 20.30. Üle nädala esmaspäeval toimub koolis konsultatsioonitund, kus on võimalik küsida koduülesannete tegemisel tekkinud probleemide kohta ja analüüsida tööülesannete ja vahetööde tulemusi. Enne konsultatsioonitundi on vaja ära esitada ettenähtud tööd (töölehed).Teemade arutelud seminarivormis. Kasutan töölehtede küsimusi ka arvestustöö koostamisel.
Õpiprotsessi kirjeldus:
Kursuse töö toimub iseseisva tööna (õppematerjalide lugemine, informatsiooni otsimine, individuaalsete ja grupitöö ülesannete täitmine); seminaridena; tegevusena veebipõhises õpikeskkonnas (esitlused, töölehed, ettekanded); jne. Isiksuseprofiili koostamiseks teeme konsultatsioonitundides ka teste.
Konsultatsioonitunnid toimuvad üle nädala esmaspäeviti.
Läbitavad teemad:
Nädal |
Teema |
Tegevus |
1. |
Sissejuhatus psühholoogiasse. Psühholoogia kui teadus. Psühholoogia arengulugu. Psühholoogia uurimismeetodid ja seos teiste teadusharudega. |
Materjaliga tutvumine. Töölehe täitmine (2p) |
2. |
Närvisüsteem, selle areng loomariigis. Loomade käitumismustrid. Inimese närvisüsteem. |
Materjaliga tutvumine. Tööleht: Närvisüsteem (2p) |
3. |
Inimese areng. Mõtlemine. Õppimine. Keel |
Materjaliga tutvumine. Töölehe täitmine (2p) |
4. |
Teadvuse seisundid: ärkvelolek ja uni. Aju töö. Uimastite mõju närvisüsteemile. Nutiseadmed ja aju töö. |
Essee: Sõltuvus ja aju töö mõjutamine (2p+2p-vormistus!) |
5. |
Tunnetusprotsessid: aistingud, taju, tähelepanu, mälu. |
Test (5p) |
6. |
Tööleht. (2p) |
|
7. |
Isiksus, isiksusetestid. |
Enda isiksuseprofiili koostamine (3p) |
8. |
Arvestus |
|
Nõuded:
Kursus lõppeb arvestusega, mis sooritatakse 8. nädalal koolis kohapeal. Arvestusele saamiseks tuleb esitada vahetööd (töölehed ja 1 essee) konsultatsioonitunnile eelneval neljapäeva õhtuks hiljemalt kell 20.30.
Kuna sellel kevadel võitleme siin haiguspuhanguga ega tea, kuidas kontakttundidega üldse saab, siis on sel korral kursusel läbimiseks vaja: Õigeaegselt ja korrektselt sooritatud tööd moodustavad kogu arvestusest 20p. Test taju, tähelepanu, mälu ja tunnetusprotsesside kohta 5 p ja ülejäänud tööd kokku 15p. Kui olete saanud kokku 10-20 punkti, olete kursuse läbinud! Kui punkte on vähem kui 10, tuleb teha kursuse lõpus arvestustöö. Kursus on arvestuslik.
Arvestustöö hindamisel lähtutakse gümnaasiumi riikliku õppekava üldosa sätetest ja koolis vastuvõetud hindamisjuhendist.
Kursuse juhendaja:
Ülle Irdt
bioloogia- ja psühholoogiaõpetaja
Tartu Täiskasvanute Gümnaasium
ylle.irdt@ag.tartu.ee
Probleemide puhul IT valdkonnas pöördu kooli IT-spetsialisti poole:
Ain.Jahhu@ag.tartu.ee