Õpijuhis
Kursus: Inimene: Molekulaarbioloogilised protsessid, pärilikkus, muutlikkus. Viirused ja bakterid. Biotehnoloogia.
Vastab Riiklikule õppekavale
Bioloogia Gümnaasiumiastme 3. kursus.
Kursuse eesmärgid:
Kursuse lõpuks õpilane: 1)teab DNA JA RNA ehitust ja mõistab nende osa pärilikkuse realiseerumisel, 2) mõistab tunnuste pärandumise regulatsioonimehhanisme ja nende vigadega seotud tervisehäirete olemust, 3) oskab analüüsida ja anda kriitilist hinnangut keskkonnale tervise seisukohast lähtudes, 4) teab pärandumise seaduspärasusi ja oskab lahendada lihtsamaid geneetikaülesandeid, 5)mõistab keskkonna ja enda käitumise mõju enda ja teiste tervisele, 6)oskab kriitiliselt analüüsida erinevaid biotehnoloogilisi võtteid ja nende mõju loodusele, 7) saab aru biotehnoloogia vajalikkusest ja mõistab ka sellest tulenevaid ohte, 8) oskab hinnata viiruste ja bakterite rolli looduses ja biotehnoloogias.
Kursuse õppematerjalid:
1)Kirjandus: Tenson, T.; Kaldalu, N.; Tehnunen, A.; jt., (2013) Bioloogia gümnaasiumile III. Avita
(2) Tenson, T.; Kaldalu, N.; Tehnunen, A.; jt., (2013) Töövihik: Bioloogia gümnaasiumile III. Avita) Võimalusel!
3) Üleslaetud õppematerjalid: esitlused, töölehed, abitekstid
4) Lisamaterjal internetist ja kooli kursuselehelt.
Kursuse ülesehitus:
Kursusele eelneb 1 sissejuhatav nädal, kus meenutatakse eelnevalt õpitut. Tööleht annab kuni 2 lisapunkti
Kursus ise kestab 7 nädalat. 8. nädalal toimub kõigile kirjalik arvestus.
Kursus on üles ehitatud nädalate kaupa, kuid arvestab teema terviklikkust:
Igal nädalal on eraldi kirjeldatud nädala tegevuskava ja antud täpsemad juhised.
Nädal |
Teema |
Tegevus |
1. |
DNA, RNA . Pärilikkuse realiseerumine. |
Etteantud peatükkide ja esitluse abil harjutustesti sooritamine (max 4p) |
2 |
Pärilikkuse reguleerimise mehhanismid ja häired |
Teemaga tutvumine õpiku ja esitluste abil. Vajadusel info otsimine internetist. Küsimustele vastamine ja nende postitamine (3p) |
3 |
Viiruste ehitus, paljunemine. Viiruste ja bakterite tähtsus looduses. Biotehnoloogia. |
Tutvuda teemaga õpiku, internetiga. Harjutustesti tegemine (3p) |
4 |
Vahearvestustöö: Valkude tootmine. Viirused, bakterid | Harjutustest: Viirused, bakterid Kontrolltest (15p) |
5 |
Pärilikkuse seaduspärasused: Mendeli I, II seadus. |
Mendeli seadustega tutvumine õpiku, esitluste ja interneti abil. Ülesannete lahendamine (4p) |
6 |
Mendeli III seadus. Mendeli seaduste rakendused. Suguliiteline pärandumine. |
Mendeli seadustega tutvumine õpiku ja esitluste abil. Harjutustest max 4p. Lisaks: Ülesannete lahendamine ja postitamine (2p) |
7 |
Pärilik muutlikkus. Mittepärilik muutlikkus. Pärilikkuse ja keskkonnategurite mõju tervisele |
Tööleht (2p) Kontrolltest: (15p) |
8 |
Kirjalik kursusetöö |
Kirjaliku arvestuse tegemine koolimajas |
Üle nädala esmaspäeval toimub koolis konsultatsioonitund, kus on võimalik küsida koduülesannete tegemisel tekkinud probleemide kohta ja analüüsida tööülesannete ja vahetööde tulemusi. Kodused ülesanded on vaja sooritada hiljemalt konkreetse nädala neljapäeva õhtuks kl 22.00 Teemade arutelud seminarivormis.
Õpiprotsessi kirjeldus:
Kursuse töö toimub iseseisva tööna (õppematerjalide lugemine, informatsiooni otsimine, individuaalsete ja grupitöö ülesannete täitmine; seminaridena; vajadusel ja soovil skyp`i vestlusena; tegevusena veebipõhises õpikeskkonnas (esitlused, töölehed, ettekanded); jne.) Kui on tegu töölehtede täitmisega, siis neile annan individuaalset tagasisidet. Kasutage harjutamiseks julgelt ka e-koolikotis olevat materjali (https://e-koolikott.ee/search/result?q=&taxon=1061 ). Harjutustestid on mõeldud iseseisva õppimise abistamiseks ja neid võiv sooritada piiramatu arv kordi. Punkte (vt eespool tabel) annan vastavalt sooritustele. Kontrolltestid on kohustuslikud!
Konsultatsioonitunnid toimuvad üle nädala esmaspäeviti.
Nõuded:
Kursus lõppeb arvestusega, mis sooritatakse 8. õppenädalal koolis kohapeal. Arvestusele saamiseks tuleb esitada vahetööd (töölehed ja sooritada kontrolltestid) konkreetse nädala neljapäeva õhtuks, kl 22.00. Kursuse hindamisel lähtutakse saadud punktidest, kursuse maht on 80 punkti (100%): Testidest võib saada kuni 15p+15p=30p ja ülejäänud kodutöödest kokku 20p, lisaks 4p lisaülesannete eest (eelnädalal 2p+6. nädalal geneetikaülesanded 2p). Kokku seega jooksvalt on võimalik saada maksimaalselt 50+4p=54p punkti. Kursuse hinde "3" saamiseks miinimum on 40 punkt (50% vastatud ja vastatud mõlemad kontrolltestid!). Kes saab miinimumist vähem või, kes soovib saada paremat hinnet, tuleb vastama arvestuste nädalal koolimajja. Kõrgema hinde soovijad vastavad juurde (kuni 30p), võlglased teevad kogu kursust hõlmava arvestustöö (s.o. kursusetöö, max. 100%, eelnevaid punkte ei arvestata!). Kogu kursuse uuesti vastamisel on lubatud kasutada A5 lk suurust ühepoolselt käsitsi kirjutatud "spikrit".
Arvestustöö hindamisel lähtutakse gümnaasiumi riikliku õppekava üldosa sätetest ja koolis vastuvõetud hindamisjuhendist.
Kuna sellel aastal on meil kursusel 1,5 lisanädalat, mis on mõeldud kordamiseks ja sisseelamiseks, siis sealne tööleht annab teile lisaks kuni 2 boonuspunkti!
80 p -72 p Hinne: "5"
71,75-60p Hinne: "4"
59,75-40p Hinne: "3"
Kursuse hinne /tulemus kantakse siseveebi hiljemalt arvestusnädala reedel.
Kursuse juhendaja:
Ülle Irdt
bioloogiaõpetaja
Tartu Täiskasvanute Gümnaasium
ylle.irdt@ag.tartu.ee
Probleemide puhul IT valdkonnas pöördu kooli IT-spetsialisti poole:
Ain.Jahhu@ag.tartu.ee
Tagasisidet kursuse kohta oodatakse pärast kursuse lõppu nii kursuse foorumisse kui siseveebi küsitluste alla.
Tänades,
õpet. Ülle Irdt