Õpijuhis
Kursus: Bioloogia kui elu uuriv teadus. Eukarüootsete rakkude ehitus ja erinevus. Organismide paljunemine ja areng.
Kursuse eesmärgid:
Kursuse lõpuks õpilane:
1)oskab kirjeldada elusorganismidele omaseid elu tunnuseid; 2) teab eluslooduse organiseerituse tasemeid ning kirjeldab neid uurivaid bioloogiateadusi ja elukutseid; 3) oskab põhjendada teadusliku meetodi vajalikkust loodusteadustes ja igapäevaelu probleemide lahendamisel; 4) suudab kavandada katseid lähtuvalt loodusteaduslikust meetodist ning analüüsib loodusteadusliku meetodi rakendamisega seotud tekste ning annab neile põhjendatud hinnanguid; 5) teab ning mõistab rakuteooria põhiseisukohti; 6) seostab inimese põhiliste koetüüpide ehitust nende talitlusega ning eristab vastavaid kudesid mikrofotodel ja joonistel; 7) tunneb joonisel ära taime- looma- ja seeneraku struktuurid ning oskab nimetada nende olulisemaid funktsioone; 8) oskab nimetada erinevaid organismide paljunemis- ja arenguviise; 9) teab nimetada ja tunneb joonistel ära mitoosi ja meioosi etapid ja tähtsuse; 10) teab inimese sugurakkude arengu eripära ja etappe ning oskab kriitiliselt hinnata käitumist; 11) oskab kirjeldada lootelise ja lootejärgse arenguetappe ja saab aru tervislike eluviiside tähtsusest.
Kursuse õppematerjalid:
1)Kirjandus: Tehnunen, A.; Hain, E.; Venäläinen, J.: jt., (2012) Bioloogia gümnaasiumile I. Avita, Tln.
2) Üleslaetud õppematerjalid: esitlused, töölehed, abitekstid
3) Lisamaterjali võib leida ka internetist
Kursuse ülesehitus ja õppeprotsessi kirjeldus:
Kursus kestab 1+7 nädalat. 9. nädalal toimub kirjalik arvestus koolimajas neile, kes soovivad paremat hinnet või pole saanud kokku hindeks "3" vajalikke punkte.
Kursus on üles ehitatud teemaplokkide kaupa:
1. Bioloogia kui elu uuriv teadus (3 ptk)
2. Rakuõpetus ja mitmekesisus (6 ptk)
3. Rakkude ja organismide paljunemine (6 ptk)
Igal nädalal toimub vahetööde hindamine (tööleht, testid), millega kogute oma kursuse punkte! Üle nädala esmaspäeviti toimub koolis konsultatsioonitund, kus on võimalik küsida koduülesannete tegemisel tekkinud probleemide kohta ja analüüsida tööülesannete ja vahetööde tulemusi. Vaatame üle ka järgmise teema olulisemad punktid. Enne konsultatsioonitundi on vaja ära esitada ettenähtud tööd (töölehed, läbi teha harjutustestid). Järgneva nädala ülesanded avanevad juba eelmise nädala reedel kl 10.00 ja suletakse vastava nädala neljapäeva õhtul kl 22.00. Teemade arutelud konsultatsioonitunnis toimuvad seminari vormis. (teie küsite, mina vastan ja selgitan).
Läbitavad teemad:
Kuna kursus on esimesel perioodil, on meil 1 lisanädal õppetöösse ja ainesse sisseelamiseks! Ja võimalus teenida endale 2 lisapunkti! Järgnevas tabelis on teemade ajakava ja tööde eest saadavad punktisummad!
Nädal |
Teema |
1 |
Sissejuhatus bioloogiasse. Elu tunnused. Elu organiseerituse tasemed. (Tööleht kuni 2p). |
2 |
Teaduslikud uurimismeetodid. Uurimistöö kavandi koostamine ja esitamine (Kodutöö kuni 4p (2p UT kavand+2p ülesanne)). |
3 |
Rakuteooria põhiseisukohad. Eukarüootse raku ehitus: Rakumembraan, ainete liikumine läbi rakumembraani. Tsütoplasmavõrgustik, ribosoomid, Golgi kompleks, lüsosoomid. (Harjutustest kuni 4p) |
4 |
Mitokondrid. Kloroplastid. Tsütoskelett. Rakutuum: kromosoomid. Loomarakkude ja taimerakkude võrdlus. Seenerakkude eripära. Harjutustest: rakkude erinevustest (kuni 3p) |
5 |
Kontrolltest nr.1: Eukarüootsed rakud (15p) DNA ja RNA ehitus |
6 |
DNA ja RNA ehitus ja ülesanded. Mitoos ja meioos. Harjutustest (kuni 3p) |
7 |
Inimese sugurakkude areng: Ovogenees, spermatogenees, viljastumine. Harjutustest (kuni 3p) |
8 |
Inimese embrüonaalne ja postembrüonaalne areng (kuni 3p) Kontrolltest nr 2: Organismide paljunemine ja areng (max.15p) Kontrolltestid on avatud konkreetse nädalaneljapäeval, kl 19.20-20.35, aega tegemiseks on aga 60 minutit! Testi saab teha 1x. Aja mittesobivuse korral, andke mulle märku hiljemalt vastava nädala teisipäeval, siis saan anda individuaalse aja testi tegemiseks! |
9 |
Arvestus |
Nõuded:
Kogu kursus on kokku 70 punkti (100%): Kodutöödega on võimalik saada maksimaalselt 50 (+2p esimese nädala lisatöö eest) punkt: nendest töölehtede ja harjutustestidega on võimalik saada maksimaalselt 20 punkti ja kokkuvõtvate testidega 30 punkti ning 100% saamiseks on võimalik arvestusel saada lisaks 20p. Alates 35-st punktist on hinne "3" olemas. Parema hinde saamiseks tuleb koolis arvestusnädalal juurde vastata (max 20p) ja kes miinimumi ei saavutanud, siis need sooritavad kogu kursust hõlmava arvestustöö. (töö on sel juhul ise 100% ja eelnevad punktid enam arvesse ei lähe, nii nagu ikka läbikukkunud tööde puhul)
Kogu kursust hõlmava töö korral võib kasutada enda koostatud 5A lk suurust ühepoolset abimaterjali.
Arvestustöö hindamisel lähtutakse gümnaasiumi riikliku õppekava üldosa sätetest ja koolis vastuvõetud hindamisjuhendist.
70p - 63p hinne: "5"
62,75p-52,5p "4"
52,25p-35p "3"
Kursuse juhendaja:
Ülle Irdt
bioloogiaõpetaja
Tartu Täiskasvanute Gümnaasium
ylle.irdt@ag.tartu.ee
Probleemide puhul IT valdkonnas pöördu kooli IT-spetsialisti poole:
Ain.Jahhu@ag.tartu.ee