"basso continuo"barokse teose saatepillid, mis saatsid põhimeloodiat |
"carpe diem"„nopi päeva“ , roomlaste maised rõõme ülistav kõnekäänd (ld.k) |
"conserto grosso"barokiaegse kontserdi erivorme, kus tavalisele barokktriole lisandus suurem ansambel, mis ühines väiksemaga lõiguti, seda kõlaliselt täiendades. |
"egiptuse poos"inimeste kujutamise viis egiptuse kunstis: pea, käed, jalad külje pealt (profiilis), rindkere, silm otse; võimaldas katta suuri templite ja hauakambrite seinu. |
"itaalia orkester"tänase sümfooniaorkestri eelkäia, hilisbarokiaegne neljast häälerühmast koosnev ansambel |
"vaeste piibel"piiblitekste illustreerivad reljeefid, mosaiigid ja vitraažid keskaegsete kirikute välis- ja siseseintel, nt. viimse kohtupäevastseen peaportaali (peamine sissekäik) kohal |
„anno domini“„Issanda aastal“ (ld.k) |
aarialaulu sooloesitus, kasvas välja varasemast madrigalist. Võis olla osa suuremast teosest, nt. ooperist. |
aatriumristkülikukujuline elamutüüp, kus eluruumid paiknevad ümber avatud siseõue; tekkis etruskidel, levis roomlaste hulgas |
akropolülalinn, templite ja tähtsamate ühiskondlike hoonete linnaosa Vanakreeka linnades |
akveduktsüsteemne sildveejuhe vee juhtimiseks veekogudest linnadesse |
alton madalaima naishääle nimetus |
amfiteatervabaõhuteater Kreeka kultuuris, looduslikult ehitati orgude põhja, istmed sujuvalt ülespoole asetsemas |
animismuskumus, mis leiab, et kõigel ümbritseval on hing |
apsiidaltari paiknemise koht kiriku idaosas |
ars novauus muusika tegemise viis, mis sai alguse 14. sajandil Prantsusmaal |
avatud tantson rahvatantsuliik, kus osavõtjate arv, sugu ja tantsuga liitumise aeg on vaba |
balettotantsu juurde lauldav rütmikas refrään, levinud renessansiaegses Itaalias |
ballaadlüürilise (autori või esitaja isiklikul, vahetul
kogemusel põhinev) sisuga laul või pillilugu |
baritonon keskmise meeshääle nimetus |
barokktriobarokiaegne pilliansambel, kus sõna "trio" tähistab kolme erinevat häälerühma, mitte pilli |
basiilikavarakristlik kirikuhoone tüüp, mis lähtus roomlaste kohtuhoonest |
basson madalaima meeshääle nimetus või madalaim pillipartii heliteoses |
canzonItaaliast alguse saanud pillimuusika, mida mängiti põhiliselt tantsude saateks või ka iseseisva palana |
Colosseumhiiglaslik areen võitluste ja vabaaja vaatemängude korraldamiseks Roomas |
detailüksikelement, nt. figuuri käsi |
dooria stiilkreeka templi vanim sambastiil: lihtne, jässakas, alus puudu |
dünaamikateoste
helide tugevus ja tugevuse muutumine, st., et muusikat ei esitata ühetaoliselt
vaid näiteks vahel tugevamalt ja rõhutatult ja vahel vaikselt ja voolavalt |
ekspositsioonklassikalise sonaadivormi I osa, kus esitletakse teose peateemat ja kõrvalteemat |
formaatkunstiteose mõõt, suurus |
fragmenttükike kunstiteosest, nt. Mona Lisa naeratus |
freskovanimaid maalikunstitehnikaid, kus värv kanti märjale krohvile nii, et see imbus sügavale pinna sisse |
friisehitise ülemist sise- või välisseina kattev reljeefne riba |
gregooriuse koraalkeskajast
pärinev ühehäälne kristlik laul, mis on nime saanud paavst Gregorius Suure
järgi |
harmooniaon helide heakõlaline kokku sobimine, esineb mitmehäälses muusikas |
helimeid
ümbritsevas keskkonnas leviv laine, mida on võimalik kuulda |
hieroglüüfpiltkiri: sellist kirjamärkide süsteemi kasutasid nt. egiptlased ja hiinlased |
homofooniamitmehäälsuse vorm, kus üks hääl kannab iseseisvat meloodiat ja teised hääled moodustavad sellele harmoonilise saate |
hümnkultuslaulu
(usuliste talitustega seotud laul) koondnimetus antiikajal |
ikoonBütsantsis väljaarenenud enamasti puidule maalitud pühapilt, erinevus teistest pühasid tegelasi (Maarja, Kristus) kujutavatest maalidest see, et pilt ise oli püha; väga kindlad reeglid kujutamiseks |
improviseerimamuusikas tähendab muusika väljamõtlemist selle esitamise ajal |
ingliskadkontratantsude rühm |
instrumentaalkontsertkontsert soolopillile ja sümfooniaorkestrile, millel on tavaliselt kolm osa |
instrumentaalmuusikaainult
pillimängule, ilma vokaalita (hääleta), tehtud muusika |
intervallkahe heli helikõrguste suhe |
joonia stiilkreeka templi levinuim sambastiil: voluutidega kapiteel, sale |
juhtmotiivooperis on Wagneri poolt kasutusele võetud uuendus - kindlaid tegelasi või sündmusi iseloomustav muusikaline teema, mida kasutati vastava tegelase või sündmuse sissejuhatamiseks |
kaanonmuusikas laul,
milles kõik lauljad alustavad sama viisi erineval ajal, nt. Sepapoisid; kunstis reeglistik (peamiselt inimese) kujutamiseks Egiptuse kunstis |
kabelkirikust väiksem altariga pühakoda, mis võis kuuluda suurema kiriku vm. institutsiooni juurde, nt. kalmistukabel |
kalligraafiakirjakunst, kaunilt kirjutamine |
kankaanpopulaarne kabareede tantsunumber, mis kasvas iseseisvaks numbriks romantismiaja operetist |
kantaatüks soololaulu vorme, lüüriline vokaalteos solistile või ansamblile |
kapiteelsammast talastikuga ühendav osa, enamasti kaunistatud |
katakombmaa-alune käigustik, koopad, kuhu maeti inimesi; kristluse algusaastatel kristlaste salajane kohtumispaik |
katedraalsuurem ja võimsam kirikutüüp, sageli piiskopkonna peakirik, nt. Tartu Toomkirik oli Liivimaa piiskopkonna kirik |
keelpillpill,
kus heli tekitatakse kas sõrmede või mingi abivahendiga pillile tõmmatud keeli
näppides, või poognaga üle keelte tõmmates |
kiilkirikirjamärkide süsteem sumeritel: märgid vajutati pehmesse savitahvlisse kiilukujuliste pulkade abil |
kirikukantaatlüüriline vaimulik mõtisklus, sai alguse ja oli populaarne Saksamaal |
kirmastalurahva
suvine nädalalõpupidu, senini in traditsioon säilinud Setumaal |
klahvpillon pill, kus heli tekitamiseks kasutatakse klahve |
klassikaline orkesterklassitsismiajal, 18. sajandil, kujunenud orkestritüüp, mille aluseks oli suur neljahäälne keelpillirühm ning uuendusena lisaks neljahäälne puhkpillirühm |
klassikaline sonaaditsükkelsuurem, enamast kolme- või neljaosaline heliteos erineva suurusega koosseisudele |
klassikaline sonaadivormheliteos, mille aluseks on kahe põhihelistiku teemade vastandamine, pala ise jaguneb kolmeks |
kodakirikEestis levinud kirikutüüp, kus löövid paiknevad ühtse katuse all |
koloratuurromantismiajal ooperis levinud kiiretempoline ilustus või passaaž ühel silbil |
kompositsioonpildil oleva paigutus |
kontratantsrahvatantsuliik, millele on omane kindlaks määratud tantsijate arv, paigutus ning liikumisjoonis |
kontsertbarokiajal orkestrile kirjutatud muusikateos ja/või teose ettekandmine publikult |
kontsertstiilmuusika, mis on loodud avalikuks esitamiseks ja tähelepanelikuks kuulamiseks (mitte enam kaasalaulmiseks või -mängimiseks nagu renessansiajal). Rohkem hinnatakse esitajate isikupära ja meisterlikkust |
koodaklassikalist sonaadivormi lõpetav osa |
koomiline ooperooperi üks vorme, mille sisu oli igapäevasem ja kergem ning etendust edasi viivad sündmused realistlikumad; žanrist arenes hiljem välja operett |
kooriruumlisaruum romaani kirikus põikhoone ja apsiidi vahel kirikuteenrite jaoks |
koraalkeskaegne kiriklik laul |
kõrbekloosterolid ilmalikust elust väljunud ja täielikult palvetamisele ja vaimsele tegevusele pühendunud kloostrid |
krummhornrenessansiaegne puhkpill, kus huulikut ei hoita huulte juures vaid õhk puhutakse spetsiaalsesse kapslisse |
krüptkooriruumi all paiknev ruum romaani kirikus reliikviate hoiustamiseks või erariituste läbiviimiseks |
krutsifiksristilöödud Kristuse kuju |
kujutav kunstkunstiliigid, mille peamine eesmärk on millegi/ kellegi kujutamine. Kujutava kunsti liigid: arhitektuur, skulptuur, maal, graafika. |
kunstiliikerinev kunsti tegemise viis, nt. portree võib olla maalitud või kivist välja raiutud |
kunstistiilkas kindlal ajastul/ perioodil või konkreetses geograafilises piirkonnas ühiste tunnustega tehtav kunst, nt. egiptuse stiil, joonia stiil, gooti stiil jne |
läbilõigevaade objektile külgvaates,nt. tordi erinevad kihid. |
ladina riston risti tüüp, mille põiki paiknev haru on püstisest harust lühem |
laulutsükkelromantismiajal tekkinud soololaulude kogum, mille üksikuid laule ühendab sama teema ja sündmustik |
liedklaverisaatega soololaul või kammerlaul; tekkis romantismiaja Saksa helilooja Schuberti loomingust |
liturgiareligioosne talitus, millel on kindel kord ja
kindlaksmääratud teemad |
löökpillpill,
kusheli tekitatakse löögi abil
(käega või mingi abivahendiga) |
löövsammaste või välisseinaga piiratud kiriku siseruumi osa; klassikaliselt on kirikus kolm ja viis löövi (kesk- ja külglöövid) |
luteri koraalSaksamaa protestantlik kirikulaul. Tekkis reformatsioonijärgselt. |
maalkujutava kunsti liik, mille olulisemaks tunnuseks on värv. Nii kuuluvad maali alla ka nt. vitraaž ja mosaiik |
madrigalmitmehäälne ilmalik laul Itaalias |
manuskriptkäsitsi kirjutatud raamat, nii nimetatakse enamasti ka keskaegseid käsikirju |
meloodiaühehäälselt
väljendatud muusikaline mõte ehk muusikateose viis |
monoodiamuusika kirjutamise viis, kus üks meloodia on peateemaks ja teised vaid täiendavad või kordavad seda. Võeti kasutusele barokis |
monoteismainujumalaga religioon, nt. kristlus |
mosaiikmaalikunstitehnika, kus kujutis moodustatakse väikestest värvilistest kivi- või savitükikestest |
motettalgselt vaimuliku sisuga, hiljem ilmalikuks kujunenud mitmehäälne laul |
mütoloogiaajaloolises ja kultuurilises kontekstis moodustunud müütide kogum, nt. antiikmütoloogia |
muusikakr.k.
musikē, otsetõlkes „muusade kunst“, sisuliselt tähendas lauldes ettekantud
luulet |
muusikažanrmuusikaliik,
nt. instrumentaal- ja vokaalmuusika; vaimulik ja kammermuusika; kunstmuusika ja
rahvamuusika jne. Muusikat on võimalik liigitada väga erinevail viisil,
tänapäeval on piirid eri žanrite vahel hägustunud. |
neumakeskajal kasutuses olnud noodimärk, ei näidanud heli
kõrgust, nagu tänapäeva noodid |
nokturnõhtu-või öömeeleolust inspireeritud lühipala |
noodikirimuusika ülesmärkimiseks kasutatav kokkulepitud
märgisüsteem |
oopermuusikaline lavateos, mis sidus tervikuks kokku muusika, kunsti ja kirjanduse ning kus lavakujundusel ja kostüümidel oli oluline osa sisu kõrval |
operettlavamuusika meelelahutuslik žanr, mille eelkäijaks oli Prantsuse koomiline ooper |
oratooriumsuurem kontsertteos, mis on mõeldud esitamiseks solistile, koorile ja orkestrile, sisult dramaatiline, temaatika enamasti piibliaineline. Oratooriume esitati iseseisvate, mittekiriklike kontsertidena. |
oreoolpühapaiste, hiilgus, ausära vms. Eriti keskaja (kristliku sisuga) maalidel pühade inimeste pea ümber kujutati kuldse või valget värvi rõngana. |
ornamentüksikkaunistus, võib lähtuda nt. geomeetriast (ring, kolmnurk) või elusloodusest (taimemotiiv). |
partiiühe pilli või hääle osa helitöös |
passaažkiire üles alla liikuv heliriba |
passioonoratooriumi alaliik, Jeesuse kannatuslugu, mille tekst on võetud ühest Uue Testamendi neljast evangeeliumist. |
pedaliseerimineviis, kuidas mängija teeb helipildi nüansirikkamaks aktiivse pedaalide kasutamisega |
põhiplaanvaade hoonele, ruumile pealtvaates |
polüfooniamitmehäälsus e.muusika, milles kaks või enam häält
liiguvad(laulavad) iseseisvalt, kuid kõlavad samaaegselt |
polüteismpaljude jumalatega religioon, nt. vanad kultuurid, antiikjumalused |
pommerrenessansiaegne puhkpill, tänase oboe eelkäija |
portaalkiriku peauks |
portreebüstskulptuurižanr, kus inimese pead on kujutatud koos õlgadega |
prelüüdlühike, sissejuhatava iseloomuga vabas vormis pala |
profiilinimese nägu külgvaates |
programmiline muusikamuusika, mille aines tuli ajaloosündmustest, kirjandusteostest või muusika autori sulest |
puhkpillpill,
kus heli tekitataksepilli sisse
puhutud õhu võnkumisel |
püramiidegiptlaste nelinurkse alusega hiiglaslik haudehitis |
rahvamuusikamingile kindlale etnilisele rahvale omane muusika tegemise viis: laulud, konkreetsed pillid, rütm jne |
rahvusromantism19. sajandi II poole loomesuund muusikas ja kunstis, mis sai ainest rahva ajaloost ja folkloorist |
rapsoodidrändlaulikud antiikajal |
regilaulon eesti vanimat tüüpi rahvalaul, kus põhirõhk
on sõnadel, mitte viisi ja mis põhineb regivärsil: eeslaulja laulab ees ja koor
kordab järele |
regivärssregilaulule
omane värsivorm, koosneb 8 silbist |
reljeefskulptuuriliik, kus kujutatav on enamasti vaadeldav vaid ühest küljest, st. , et üks või kolm külhe on lamedad |
repriisklassikalise sonaadivormi III osa, kus korratakse esimest osa ilma teemasid vastandamata |
retsitatiivkõnelähedane laul, mis püüab jäljendada loomulikku kõnerütmi. Kasutati nt. ooperis aariate vahepeal aga ka keskaegse kirikulaulu juures. |
romaani stiil10.-12. sajandil levinud kirikuehitusstiil, võttis Rooma kunstist üle ümarkaare akende ja uste kuju juures |
röngtenstiilkujutamise viis Austraalia aborigeenide hulgas, kus muidu silmale nähtamatu skelett maaliti nähtavaks |
roosakenringikujuline, roosist (Maarja sümbol) lähtuv aken enamasti gooti kiriku fassaadil |
rütmmuusikas helide ajaline järjestus kindla
süsteemi järgi |
sakraalarhituurreligioosse otstarbega ehitised, nt. kirikud, kabelid, templid jne. |
šansoonilmaliku laulu üldnimetus renessansiajal, tuli prantsuskeelsest sõnast |
skulptuurkujutava kunsti liik, kolmemõõtmeline (kõrgus, laius + sügavus), materjalideks klassikaliselt kivi, puu, pronks, savi |
skulptuurigruppmitmest skulptuurist koosnev suurem skulptuur, nt. suured puskkaevud |
sonaatpilliansamblile loodud lühem mitmeosaline teos (instrumentaalne) |
soolokontsertkontsertstiili alaliik, kus barokktrio asemel esitasid muusikalisi soololõike üks või mitu solisti |
soololaulbarokiajal levinud lihtne pillisaatega vokaalteos |
steelülalt ahenev neljakandiline reljeefidega kivisammas vanades kultuurides; steelil kujutati eriti olulisi sündmusi või tähtsaid sündmuseid |
stiliseeriminekujutise lihtsustamine, detailide vähendamine, üldise edasiandmine. Stiliseerimist esines palju nt. vanade kultuuride juures. |
süittantsude ja instrumentaalpalade tsükkel (mitmetest paladest koosnev kogumik) |
sümfooniline poeemheliteos, mille keskmeks on romantismi ideaalidele vastav ilukirjanduslik kangelane või süžee |
sümmeetriatekib siis, kui mingi objekti erinevad osad on omavahel tasakaalus või korduvad. Nt. looduses liblikas. |
taktheliteose
osa, mis algab rõhuga ja lõpeb enne järgmist rõhku |
tämbermuusika
kõlavärv ehk heli selline tunnus, mille järgi teeme kindlaks kas heli on
lauldud või mängitud või mis liiki pill on
heli tekitanud |
terrakotapõletatud savi või põletatud savist kujukesed. Kasutati palju mitmete vanade kultuuride juures.Põletamine andis savile veekindluse. |
terrakotakujudpõletatud savist pisiskulptuurid, nt. Tartu Jaani kiriku kujud |
töötlusklassikalise sonaadivormi II osa, kus arendatakse esimeses osas esitletud teemasid püsiva helistikuga vormis; töötlus lõpeb kulminatsiooniga |
trubaduuridrändlaulikud keskaegsel Prantsusmaal, kes lisaks laulmisele ka tantsisid |
tsikuraatsumerlaste astmeline tempel: 7 tasandit sümboliseerimaks 7 metalli/ planeeti |
viola da gambabarokiaegne keelpill, tänase tšello eelkäija |
virtuoossilmapaistvalt
osav muusik või laulja |
virtuoosikultusromantismiajal tekkinud nähtus, kus kontsertettekande keskmeks sai mingi instrumendi täiuslik tehniline valdamine, nt. klaverimängija või viiuldaja |
visandüldistatud vabakäejoonistus |
vitraažmaalikunstitehnika (käsitöötehnika), kus kujutis moodustatakse värviliste klaasitükkide omavahelisel ühendamisel, kõrgaeg gooti (kirikute aknad), populaarne ja juugendis (tarbekunst, nt. lambid) |
vokaalmuusikamuusika,
kus peamine või tähtsal kohal on laul/ laulmine /sõnad |
žanrkunstis teema, nt. maalikunsti žanrid on meremaal või portreemaal; muusikas muusikavorm, nt. kontsert, laul, ooper |